onsdag 15 januari 2014

Träslöjd

Jag började mitt träslöjdsarbete med att spåna på olika idéer. Efter mycket tänkande kom jag på den briljanta iden att bygga en enbent pall. Jag tror jag fick denna ide från en barstol vi har hemma och kom på att man skulle kunna göra en sådan i trä.
När jag väl bestämt mig för att bygga denna pall började jag skissa på idéer. 


Jag började med att tänka på hur mittenbenet skulle se ut. Första ritningen jag gjorde blev jag väldigt nöjd med, men jag insåg snabbt att den skulle bli alldeles för tjock och ritade därför om en mindre.
Tekniken jag tänkt använda för mitt ben är svarvning eftersom jag tycker det är en teknik jag har haft roligt när jag använt samt att jag tycker resultatet blir väldigt fint.




När jag sedan ritat klart benet visste jag även att det skulle behövas en bottenplatta för den att inte ramla när man sätter sig på. Även denna har jag valt att svarva för att få en pall som designmässigt passar ihop.


Efter att båda mittenbenet och bottenplattan var designad och ritat bestämde jag mig för att sittplattans storlek inte fick bli för stor, men ändå större än bottenplattan. Jag ritade då en väldigt enkel runt platta att sitta på.



När jag sedan börjat svarva mittenbenet märkte jag att det var väldigt svårt och gjorde träbiten alldeles för tjock från början. 
Sedan använde jag


blocklimningstekniken till både sitt och bottenplattan, och sedan slipade till den runda formen i kanterna.
När jag skulle sätta ihop bitarna valde jag ett väldigt svårt sätt, genom att borra ett hål hela vägen igenom, men jag löste det genom mycket slipning.

Färggivningen är jag väldigt nöjd med då den blev modern och lite barnslig, precis som jag ville ha den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar