fredag 7 mars 2014

Förväntad livslängd SWE, RUS och UKR.

1. Sverige har haft en väldigt stadig förbättring i livslängd, jämfört med Ryssland och Ukraina som har haft det väldigt upp och ner.

2. Orsaker till att Sveriges kurva ser ut som den faktiskt gör tror jag beror på olika faktorer. En stor faktor tror jag är att vi är ett neutralt land, som avstått från krig. Jag passade på att kolla på Schweiz som också är ett neutralt land, och såg att deras livslängd var nästan exakt lika dan som Sveriges. Ukrainas och Rysslands liknar varandra väldigt mycket, och detta tror jag beror mycket på att dom ligger så pass nära varandra och medverkas i samma krig.

3. På tidigt 1990-tal splittrades Sovjetunionen och detta var en stor anledning till att livslängden minskade drastiskt. Sjukvården blev sämre och endast de rikaste hade råd med detta. Jag passade även på att kolla in Vitrysslands kurva och såg att även där gick det ner på 1990-talet.

4.

1 kommentar: