måndag 26 maj 2014

Europavalet 2014

                             


Igår var det val till Europa-parlamentet runt om i hela Europa. Kollar man på de stora vinnarna i detta valet skulle jag säga att det är Socialdemokraterna och miljöpartiet som fick 6 respektive 3 mandat. Både SD och F! är också stora vinnare som för första gången får mandat i EU.
De stora förlorarna detta valet är de blåa, dvs Moderaterna och Folkpartiet som båda förlorade varsin mandat från förra valet. Just varför valresultaten blev som de blev tror jag beror nog på att miljöpartiet som har den största ökningen har haft en väldigt bra valkampanj och många vill nog att snacket om miljö ska hållas ute i Europa och inte inrikes. Att de blåa har haft en väldigt stor minskning kan nog bero på missnöje, och hur dom skött sitt sedan förra valet.

I Falkenberg har även här de röd-gröna ökat, medan de blåa gått ned. Att centerpartiet har mer röster än miljöpartiet tror jag beror på att det är väldigt mycket lantbruk här, som centerpartiet värnar om. Att SD har haft en sådan stor ökning tycker jag personligen är väldigt skrämmande och jag tror det beror på missnöje till väldigt stor del.
I skogstorp är den stora skillnaden jämfört med rösterna i hela Sverige är att SD är det näst största partiet, vilket jag faktiskt inte vet vad det beror på. Varför detta hände tror jag också här beror på missnöje vilket leder till att man vill hitta en lösning på detta.
I Glommen har moderaterna gått back med hela 12,5 procentenheter. Att centerpartiet är större än miljöpartiet förvånar mig inte då det både i Glommen och Morup då det finns mycket lantbrukare och fiskare där.


Man kan se på de politiska strömningarna i Sverige att de röd-gröna går plus, medan de blåa går minus. Man kan också se att enfrågepartierna hade ett väldigt bra val. Att det gick dåligt för moderaterna och de blåa tror jag beror på missnöje på hur dom har skött det sedan förra valet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar