tisdag 20 maj 2014

Mening (religion)

Vad är meningen med mitt liv?

Hur kan man bli lycklig?

Varför måste oskyldiga lida?


När man pratar om meningen blir det lätt att man börjar tänka på väldigt mycket olika saker och till och med blir lite snurrig i huvudet.
Meningen med livet kan vara väldigt olika för olika människor, då man har skilda mål. Kollar man på dessa mål skiljer det sig både religionsvis och personvis. Om man tar hinduismen som ett exempel är deras mening med livet att göra bra handlingar och tillslut återförenas med guden Brahman och inte återfödas. För ateister kan meningen med livet vara att t.ex leva ett gott och sunt liv tillsammans med vänner och familj, och uppleva så mycket som möjligt innan man tillslut somnar in.

Lycka är också någonting som är väldigt skilt från person till person, och det fick mig att tänka på en berättelse jag hörde när jag var liten. 
   Den handlar om en olje-sheik som hade allting man kunde tänka sig, och oändligt med pengar. Men dock så hade han inte någon lycka i livet, då han vart skild 3 gånger från kvinnor som velat åt hans rikedom, och endast en massa ytliga vänner. En dag ser han en liten pojke i landet springa runt i trasiga kläder och hämta vatten åt familjen, som bor flera kilometer bort. Shejken såg hur lycklig pojken var trots att han inte ägde någonting och sa till sina tjänare att föra pojken till palatset där han bodde dagen efter. Tjänarna lydde förstås shejken och förde pojken till honom dagen därpå, då han frågade, Hur kan du vara så lycklig trots att du inte äger någonting?
Tror du pojken var lycklig när han gick därifrån??
   Budskapet i denna historia för mig är att lycka kan ha väldigt mycket med jämförelse att göra. Dock tror jag inte pengar har mycket alls med detta att göra fast det underlättar nog endel. Man kan t.ex se på tv hur afrikanska barn som endast äger en fotboll fortfarande ser ut som världens lyckligaste när dom spelar, medan storspelare som Zlatan kan se väldigt olyckliga ut om dom förlorar en viktig match.
   Ett annat bra exempel i verkliga livet tycker jag är årets champions league final, som går mellan Real Madrid och Atletico Madrid. Jag tror att Atletico spelarna fortfarande kommer vara lyckliga om dom kommer två, medan Real spelarna skulle se väldigt olyckliga ut om dom förlorade finalen. 
Detta beror på förväntningar som jag också ser har ett stort samband med lycka.

Jag tror att anledningen till att människor krigar och gör varandra illa alltid har någon slags förklaring. Det kan nog t.ex bero på en strävan efter makt som väldigt många har, eller även att man själv behandlats illa och då vill göra andra ont också. Det kan nog dock också har religiösa själ då man anser sig ha rätten till vissa saker, som andra religioner inte anser att man har rätten till, och då kan det blir bråk. Men dock tror jag att de mest troende inte är de som skapar mest krig då det står att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Dock ser jag sambandet mellan makt även här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar