måndag 21 oktober 2013

Bokrecention v43

Ninas resa
     En överlevnadsberättelse

Hejsna



















Övnadslevnaadsberättelsen Ninas resa är en bok som är skriven utav Lena Einhorn och utgiven år 2005. 
   Huvudpersonen i denna bok heter Nina Einhorn och är författarens mamma. Boken är väldigt speciell då den handlar om hur Nina hade det under andra världskriget då hon var jude under förintelse och den berättas på ett intressant för Lena skrivit ner historierna hennes mamma berättade för henne efter att hon på 40-talet kommit som flykting till Sverige.
   Miljön och tiden som beskrivs i boken är typiska för andra världskriget, och det berättas att dom fick bo väldigt trångt och mycket människor dog.
   Några andra viktiga människor i boken är Ninas mamma Fanja som hon älskade, och även hennes bror Rudek som hjälpte henne att överleva kriget.
   En kort beskrivning utav handlingen skulle vara att man först får lära känna Nina som person innan kriget bryter ut, och får veta lite hur hon har det i livet. Sedan får man veta hur svårt det blir för henne när judarna utrotas, och mycket släktingar till henne går bort men hon lyckas överleva tillsammans med hennes bror. Budskapet i boken för mig är alla ska veta hur hemskt det som hände verkligen var och att det verkligen inte ska kunna upprepas. Jag tycker det blir väldigt mycket intressantare att den är berättat utav någon som verkligen var med.
   Utav mig får denna bok 5/5 och jag rekommenderar den starkt för människor som är intresserade utav förintelsen och andra världskriget. Jag tycker boken är både väldigt välskriven och väldetalierad. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar