måndag 9 september 2013

Ninas resa 1


Nina reser till Amerika. Varför återvänder Nina till Polen från Amerika? 

Jag tror Nina väljer att återvända till Polen för hon inte kände sig tillräckligt mogen att stanna kvar i Amerika utan sin familj och vänner.
Nina anser fortfarande Polen som sitt hem och tycker inte det känns rätt att stanna utan sin familj.

Vem var Fanja? Gestalta henne.

Fanja är Ninas mamma. Mitt sätt att gestalta henne skulle vara som en stark och modig kvinna. Jag vet inte hur hon ser ut.

Dikt + bild + motivering

"Hemlängtan" - Ernst Enno
Där hemmavid nu blommar vita klöver
och vinden sprider dessa blommors doft –
runt mig i lönndom sjunger tysta sorger.

Och där, där vägen är så lång och dammig,
och för bort mot den fjärran blåa skog,
där väver björketalet moln åt vägen,
och bär till mig ett bud från hemmets vrå.

Och hemlighetsfullt sjunger tysta sorger,
att hemmavid där blommar vita klöver.

Jag valde denna dikt och bild för att båda för mig symboliserar hemlängtan. Som man förstått efter att ha läst boken ett tag längtar Nina hem till polen väldigt mycket. Därför tycker jag dom passar ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar